Archiv příspěvků 2011 – 2022

Značka moudrosti?

Vs

Obrázek: http://www.winbeta.org

Je libo krokodýla na triko, pásek nebo peněženku?  Bude vám po chuti sportovní taška s kočkou ve výskoku, nebo dáte přednost obligátním třem pruhům? A co mobil? Co sluší vaší krabičce více? Nakousnuté jablko, nebo asijsky znějící směs písmen? Toto jsou otázky, které prodejci spotřebního zboží kladou zákazníkům 168 hodin týdně, a ti horlivě sahají po svých peněženkách. Dnes je téměř nepřípustné vyjít na ulici alespoň bez jednoho loga slovutné značky, a ti, kteří mají oblečení z místní tržnice, aby se přemisťovali speciálním chodníkem v  lokální kanalizaci. A nebo je to všechno jinak?

Každý soudný člověk uzná, že část populace na tomto světě klade na značky přemrštěný důraz. Obdivování pouze titěrného symbolu zvířete či dvou barevných pruhů bez ohledu na užitnou hodnotu zboží je bezesporu scestné. Tyto osoby jsou schopny propagovat svou vyvolenou značku a vnucovat ji ostatním se zápalem ideologů hlásajícím spásu světa. Dělají to s nasazením, které by jim mohli závidět i Svědkové Jehovovi. Nicméně značky neslouží jen snobům.
Těžko si lze představit člověka, který za poslední měsíc nevkročil do obchodu. Ať už se jedná o nákup čokolády nebo mobilního telefonu, pokaždé je zákazník postavený před rozhodnutí, zda-li sáhne po fialové Milce za třicet korun, nebo zvolí polskou “nounejmovku” za třetinovou cenu. Podle čeho se takový člověk rozhoduje? Podle toho, jak bude působit obal na stole, až si na čokoládě bude pochutnávat? Asi těžko. Mezi důležité otázky, které si zákazník bude klást, budou patřit například tyto: „Zkusil jsem už někdy čokoládu od Milky? Pokud ano, chutnala mi? Jaké procento čokoládové sušiny obsahuje alternativní tabulka? Nabízí Milka i ochucenou čokoládu, narozdíl od polské varianty?” A takovýchto dilemat řešíme ve světě nákupů nespočetně. Žmolkovatí více svetry z Reserved, nebo ze Zary? Vydrží déle bez nabití mobil od Samsungu, nebo od Huawei? Zákazník má tímto možnost sestavit si podle svého žebříčku hodnot relativně rychle seznam nejvhodnějších produktů.
Značky v sobě mimo záruky kvality zboží skrývají ještě jeden potenciál. Ve skupině svých zákazníků sdružují lidi s podobným vkusem i životním stylem.
Toto krátké zamyšlení si rozhodně neklade za cíl propagovat konkrétní značku, i když bych případný balíček od Zary nebo Milky děkující za product-placement v žádném případě neodmítl… Co je však důležité pro každého z nás, je umění rozlišovat kvalitu značkových výrobků a smysluplností jejich koupě od pouhého vyhazování oběživa za nesmysly. Takže popusťte své limity na kreditních kartách a vzhůru do víru konzumu, když už ho tu máme. Dávejte si ovšem pozor, jestli za rohem nečíhá zarytý ultrafanoušek konkurenčního výrobku…

Přidejte svůj komentář

Please note: comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.