Archiv příspěvků 2011 – 2022

Dragon V2 se představuje

1_dragonv2

Dragon V2 – zvenku

Soukromá firma SpaceX, která v současnosti dopravuje náklad na ISS, představila novou pilotovanou verzi lodě Dragon. Poprvé by měla vzlétnout koncem roku 2015 (nepilotovaně), s posádkou (pokud půjde vývoj podle plánu) v 1. čtvrtletí roku 2016.

Ve čtvrtek 29. května v 7 večer místního času (UTC -8) loď slavnostně představil zakladatel firmy Elon Musk, považovaný za žijící obdobu Tonyho Starka z filmu Iron Man. I přes značné koktání sklidil obrovský aplaus. A není se čemu divit…

Asi tím nejzajímavějším na celé lodi jsou motory SuperDraco. Celkem 8 těchto motorů se nachází ve dvojicích po obvodu kapsle. Budou používány jako LAS (Launch Abort System – dnes záchranná věžička na pilotovaných lodích) a pro motorické přistání. Řeší hned 2 problémy najednou – prvním problémem je, že záchranná věžička současných pilotovaných lodí se (za předpokladu, že nejsou problémy s nosnou raketou) po dosažení oběžné dráhy odhazuje, protože je zbytečná. Druhým problémem je přistávání – pokud loď vyloženě nemá tvar letadla (jako např. Space Shuttle), musí přistávat na padácích, což je pro pozemní týmy náročnější, zejména, když fouká vítr, který může změnit místo přistání až o několik kilometrů. U Dragonu V2 je systém propracovanější – v případě havárie nosné rakety se zažehnou motory SuperDraco na plný tah a dostanou loď do bezpečné vzdálenosti od nebezpečné rakety. Pokud bude vše v pořádku, tak se motory zažehnou několik kilometrů před přistáním na menší tah a takto zbrzdí loď, která pak lehce dosedne na 4 výsuvné “nohy” s přesností helikoptéry. Testování motorického přistávání proběhne se zařízením zvaným DragonFly (vážka), které bude kopírovat rozměry a hmotnost Dragona. Z bezpečnostních důvodů v Dragonu zůstanou i padáky. Na rozdíl od ostatních LAS jsou motory SuperDraco poháněné kombinací monomethylhydrazin/dioxid dusičitý. Volba takto hypergolických paliv má své důvody – tuhé pohonné látky (které jsou obvyklé u LAS) nepřichází v úvahu, protože při přistání bude třeba neplánovaně regulovat tah, což u TPL nelze. Kryogenická a semi-kryogenická paliva (např. RP-1) se nemohou použít hned z důvodů – takovéto motory by byly zbytečně těžké a na LAS nespolehlivé, jelikož obsahují příliš mnoho mechanických částí. Ještě bych měl zmínit, že motory jsou vyrobené v 3D tiskárně z materiálu zvaného Inconel (slitina Cr a Ni). Tah 1 motoru je asi 73 kN a specifický impuls činí 235 s (vzhledem k tahu a době zážehu není nic moc).

5_dragonv2

Interiér Dragonu V2

Většina z nás si jistě umí představit, jak vypadá kosmický dopravní prostředek zevnitř (pokud ne, tak zde je srovnání). Například raketoplán Space Shuttle měl přes 2000 tlačítek, několik multifunkčních obrazovek a 3 joysticky; Sojuz (léty osvědčený dopravní prostředek na ISS) působí poněkud klaustrofobicky a Apollo mělo mnoho analogových ukazatelů. SpaceX tento léty osvědčený koncept poněkud změnila. Popravdě řečeno ovládání udělali úplně jinak. Celý ovládací panel je tvořen čtyřmi 17″ dotykovými displeji s panelem uprostřed, na kterém je několik nejdůležitějších (nouzových) tlačítek a 1 joystick. Teprve časem se ukáže, jestli to je šťastné řešení. Nese to s sebou rizika – dotykový display nemusí vždy zareagovat správně a může dojít k častým překlepům, což by znamenalo problém. Výhodou klasických čudlíků je, že astronaut se o ně může opřít (to se hodí hlavně ve stavu beztíže nebo při velkém přetížení).

O něco méně radikální je celkový vzhled interiéru (pozn. na vystavené maketě není dokončený – chybí kabeláž, LSS a izolace). Interiér je prostorný se 7 sedadly, které náramně připomínají automobil Tesla Model S (také Muskova firma, srovnání zde). Jsou anatomicky tvarovaná s koženými doplňky.

Vylepšení se dočkal i tepelný štít, tvořen z materiálu zvaného PICA-X (ne, není tam háček, je to zkratka Phenolic Impregnated Carbon Ablator). Podle slov SpaceX je “až 10krát levnější, než původní PICA vyvinutý v NASA v 90. letech. Celkově by loď měla vydržet “až 10 letů.”

Drobné vylepšení bylo provedeno na konstrukci a “trunku” (nehermetizovaná nákladní část neschopná návratu). Byl přidán automatický připojovací systémschovaný pod odklopným aerodynamickým krytem. Solární panely již nejsou rozkládací, nýbrž pokrývají plochu poloviny trunku. Na trunku se nacházejí 4 “fins” (bylo mi blbé nazývat to křídly), které podle slov některých znalců budou důležité při Launch Abortu, jelikož se trunk nejspíš nebude odpojovat).

Celkově shrnuto je Dragon V2 velmi revoluční mašina. SpaceX se tímto zase o trochu přiblížila cíli CCDev a své vysněné znovupoužitelnosti.

 

Přesné přistání umožňuje rychlou znovupoužitelnost, jenom natankujete palivo a letíte znova. To je extrémně důležité pro revoluci v přístupu do vesmíru. Pokud budeme vyhazovat rakety a kosmické dopravní prostředky, nikdy nebudeme mít skutečný přístup do vesmíru. Bude to neuvěřitelně drahé, můžete si to představit, jako kdybychom v letectví vyhazovali letadlo po každém letu. Nikdo by nebyl schopen létat

-Elon Musk během představení Dragonu V2

Video:

Tagged as: , , , ,

Přidejte svůj komentář

Please note: comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.